Flandrin posituren: Arkadien tabt eller genfundet?

Maleren Jean-Hippolyte Flandrin (1809-1864) huskes idag for værket Jeune Homme Nu Assis au Bord de la Mer (Nøgen ung mand siddende ved havet).

Den unge mand sidder på en klippe med armene om benene, og hovedet hviler på knæene. Han har lukkede øjne. Landskabet er ubestemmeligt. Billedet blev reproduceret efter en engravering foretaget af Jean-Baptiste Danguin i 1887 og derefter meget populært. Det homoerotiske lader sig let fortolke ind i motivet.

I hvert fald blev Flandrin posituren hurtigt optaget i fotografiet af homoseksuelle fotografer.

F.eks. Wilhelm von Glöden (1856-1931):

Her er posituren den samme. Den maskuline figur. Og klippelandskabet. Titlen er Caino. Formentlig en reference til den bibelske figur Kain.

Et andet tidligt eksempel er amerikaneren Fred Holland Day (1864-1933) :

Day tog ligesom von Glöden billeder med religiøse allegorier, og dyrkede ligeledes den arkadiske allegori. Bemærk tilføjelsen af vasen på det første billede og den antikke statue på det andet. En form for etnografisk window shopping, der var populær i tiden. Hentydningerne til Bibel eller antik bragte det homoerotiske på tilpas afstand.  Og var med til at gøre fotografiet til kunst.

Motivet blev anvendt i hele det 20. århundrede. Af de mest berømte homoseksuelle fotografer.  F.eks. fortolkede den amerikanske fotograf Robert Mapplethorpe (1946-1989) motivet således:

Billedet af den sorte mand med titlen Ajitto er fra 1981. Og motivet der tidligere var afseksualiseret, kun vagt erotisk er nu blevet en mandefigur og fremhæver kønnet.

Fra at være de professionelle og celebre fotografers ejendom er motivet blevet bredt ud via nettet og reklamen. Og findes i utallige varianter. Som spejlinger af hvad manden er idag.

Et bud er, at han er blevet skater:

Men der er uendelig mange bud.

Også en tilbagevenden til det oprindelige billedes iscenesættelse af manden i naturen. Med titlen Flandrin. Anonym fotograf:

Mystikken i det fraværende blik, den cirkelformede krop, det ubestemmelige og anonyme landskab der er hans hood, og det erotiske i den slanke figur drager blikket og kalder spørgsmålene frem om hvem han er, og hvor han er på vej hen.

Skriv en kommentar

Endnu ingen kommentarer.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s